Sociale media zijn onmisbaar bij een nieuwsmedium.

Nieuws wordt anders geconsumeerd dan tien jaar geleden. Tegenwoordig is iedereen is altijd op de hoogte. Iedereen zendt, iedereen deelt, voor een groot deel via sociale media. Begin 2018 begon NH Nieuws daarom een dedicated social mediaredactie. Deze beman ik samen met collega Jelle Narold, wij zijn houden ons voornamelijk bezig met Facebook, Instagram en Youtube.

Niet alleen omdat bijvoorbeeld Facebook een mooi distributiekanaal kan zijn, maar omdat sociale media het marktplein van vandaag zijn. De ideale plek voor interactie met volgers en nieuwsgaring.

Als social media editor ben ik niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse posten op de sociale mediakanalen, maar denk ik ook na over langetermijnstrategieën. We kijken voorbij het snelle succes en werken aan duurzame communities op onze socials. Zo leren onze volgers ons kennen, vertrouwen en geven ze ook terug in de vorm van user generated content. Zoals de prachtige omslagfoto van het jongetje en het bootje, gemaakt door Ed Geels.

Facebook

Instagram

YouTube

Website

Hoe en waar vertel je een goed verhaal?

In het huidige (sociale) medialandschap ben je als journalist continu bezig je verhaal aan je publiek te ‘verkopen’. Een traditioneel nieuwsitem voor televisie is lang niet altijd geschikt als content voor andere platformen.

Ik denk continu na over hoe we onze nieuwtjes en verhalen het best kunnen wegzetten. Maken we een speciale montage voor een Facebookvideo? Of kan ik beter zelf op pad om verslag te doen via Instagram Stories?  Als social media editor moet je continu kunnen schakelen, zowel op de redactie als in het veld.

Naast het bijhouden van de sociale kanalen adviseer ik andere redacties binnen het bedrijf over het gebruiken van sociale media en het toepassen hiervan in hun dagelijkse werkzaamheden.